Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De 21 gemeenten in de regio Eindhoven bundelen al jaren de krachten op een breed scala van onderwerpen. De raad van Best heeft in de Bestuurlijke Toekomstvisie van Best een principiële voorkeur uitgesproken voor het Stedelijk Gebied Eindhoven als primaire bovenlokale samenwerkingsvorm. Alleen voor maatschappelijke thema's die een nog hoger schaalniveau verlangen kan (ook) naar de MRE worden gekeken. In praktijk betekent dit dat de MRE zich, wat Best betreft, moet focussen op andere en een beperkter aantal onderwerpen dan in het verleden het geval was. Met het door het Algemeen Bestuur MRE vaststellen van het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 is dit, wat Best betreft, nog onvoldoende uit de verf gekomen. We voegen ons wel in die besluitvorming maar blijven meedenkend kritisch.
Beleidsvoornemens verbonden partij
Het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 focust op 4 thema's: economie, mobiliteit, energietransitie en transitie van het landelijk gebied. Dit samenwerkingsakkoord vormt de basis voor de werkprogramma's en begrotingen van MRE.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
In 2020 wordt een bijdrage geraamd van € 402.000.
(bron: begroting 2020)Noot: dit bedrag is gebaseerd op de vastgestelde technische begroting MRE 2020. Nog in het najaar van 2019 zal u in de vorm van het Werkprogramma MRE 2020 een definitieve begroting 2020 worden aangeboden, inclusief onderbouwing van de benodigde personele capaciteit van de organisatie. Hierin is het samenwerkingsakkoord MRE 2019-2022 verwerkt. Wat Best betreft is daarbij de insteek dat de technische begroting, en daarmee ook de bijdrage van Best, neerwaarts wordt bijgesteld.
Financiële risico's
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 4,3 miljoen (31 december 2017 € 4,0 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 17,4 miljoen (31 december 2017 € 20,3 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2018 was € 1,0 miljoen (2017 € 0,4 miljoen)(Bron: jaarrekening 2018)
Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Werkvoorzieningschap De Dommel (WSD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling).Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Boxtel, Meierijstad, Vught, Sint-Michielsgestel, Haaren, Oirschot, Oisterwijk, Nuenen, Son en Breugel.Vestigingsplaats
BoxtelVisie op de verbonden partij
De WSD beschikt over de juiste expertise, instrumenten, het werkgeversnetwerk en de infrastructuur om inwoners met een arbeidsbeperking te begeleiden en toe te leiden naar vormen van werk en / of participatie op de arbeidsmarkt. Voorafgaand aan de invoering van de Participatiewet zijn door de gemeenten en het bestuur van WSD daarom enkele belangrijke besluiten genomen. Basis achter dit besluit was dat, ongeacht welk wettelijk kader dan ook, er altijd een doelgroep zal blijven die in meer of mindere mate ondersteuning nodig heeft naar werk en in werk. Daarom moest de kennis en infrastructuur van WSD behouden blijven, tenminste totdat de gemeenten een besluit hebben genomen over de toekomstige rol en positie van de WSD. Dit idee is uitgewerkt in het transitiearrangement dat door alle gemeenten wordt gehanteerd. Op basis van dit arrangement blijft de WSD de Wsw uitvoeren en ontvangt de bijbehorende (afnemende) rijksbudgetten. Daarnaast wordt de uitstroom uit de Wsw- gecompenseerd door instroom van kwetsbare inwoners uit de Participatiewet.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De WSD heeft de visie 'Van transitie naar transformatie' vastgesteld waarbij alle gemeenten konden kiezen tussen enkele uitvoeringsvarianten zodat de inzet van de WSD nauw aansluit bij de lokale uitvoeringspraktijk. De gemeente Best heeft gekozen voor de uitvoeringsvariant ‘Prototype 3D-Ketensamenwerking’. Binnen dit model is de expertise van de WSD vertegenwoordigd op lokaal niveau, wat bijdraagt aan de integrale beoordeling van hulpvragen binnen het sociaal domein. In het kader van het project ‘Koers WSD’ is binnen de bij de Gemeenschappelijke Regeling aangesloten gemeenten, volop geëxperimenteerd met uiteenlopende uitvoeringsvarianten. Medio 2019 heeft dit geresulteerd in een eindevaluatie van de uiteenlopende prototypes. Deze evaluatie is belangrijke input voor de bestuurlijke besluitvorming over de toekomstige positionering van de WSD in het sociaal domein. Deze besluitvorming is voorzien in het eerste kwartaal van 2020.
Risico's
In de kadernota 2020-2023 'Begroten in onzekere tijden' van de WSD werd nog uitgegaan van een structureel tekort op haar exploitatie met ingang van 2020 van circa € 1,3 mln, gelijk aan € 1.000 per Wsw-arbeidsplaats. Inmiddels is dit bedrag in de begroting 2020 van de WSD, op basis van de nieuwste inzichten, positief bijgesteld naar een te verwachten tekort van € 0,7 mln. Hiermee is het tekort teruggebracht naar afgerond € 500 per Wsw-arbeidsplaats. Uitgaande van 110 arbeidsplaatsen voor Best in 2020, bedraagt het totale tekort in 2020 € 55.000.De verwachting is dat het speelveld van WSD over enkele jaren weer stabiel wordt. Daarom is de provincie akkoord met het opvangen van de mogelijke tekorten door inzet van het weerstandsvermogen van de WSD. Dit kan concreet ingevuld worden door het tekortbedrag vanuit de algemene reserve van de WSD ter beschikking te stellen aan de gemeenten. Vervolgens dekken de gemeenten het tekort met dit door de WSD beschikbaar gestelde bedrag. Hierdoor hoeft de gemeente de komende jaren geen aanvullende bijdrage te verstrekken. Voor de werkelijkheid geldt dat, enkel wanneer de toekomstige jaarrekeningen een tekort laten zien, er sprake zal zijn van uitkeringen vanuit de algemene reserve.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
Het SW-budget dat de gemeente ontvangt van het Rijk (in 2020 geraamd op € 2,9 miljoen) wordt volledig doorgesluisd naar de WSD voor uitvoering van de SW.
Financiering van de plaatsingen op basis van het transitiearrangement vindt plaats door loonkostensubsidies en begeleidingsvergoedingen.
Op basis van maatwerk neemt de gemeente aanvullend individuele re-integratiediensten af. De gemeente draagt in 2020 € 33.730 bij aan de bestuurskosten.Financiële risico's
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten. op basis van het geraamde jaarlijkse tekort,Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 27,4 miljoen (31 december 2017 € 26,5 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 5,8 miljoen (31 december 2017 € 4,8 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat over 2018 was € 3,0 miljoen (2017 € 2,8 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
VRBZO optimaliseert haar rendement met de juiste samenwerkingsverbanden en schaalgrootte. Uitgangspunt is de schaalgrootte van de regio Zuidoost-Brabant. VRBZO werkt primair samen met GGD Brabant-Zuidoost, Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) en de politie-eenheid Oost-Brabant. Stip op de horizon is een (deels) geïntegreerde organisatie van brandweer en gezondheid (GGD) en een sterke inbedding van de gemeentelijke processen rond rampenbestrijding en crisisbeheersing. VRBZO streeft hierbij naar shared services. Om de capaciteit en continuïteit van incidentbestrijding, crisisbeheersing en risicobeheersing te verstevigen, wordt de samenwerking met Veiligheidsregio’s Brabant-Noord (VRBN) en Midden- en West-Brabant (MWB) geïntensiveerd. Samenwerking met VRBN ligt voor hand; de regionale politie eenheid Oost-Brabant is territoriaal gelijk met de regio’s Zuidoost-Brabant en Brabant-Noord.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
VRBZO kent complexe veiligheidsvraagstukken. Het netwerk omvat meer dan de traditionele partners op het gebied van fysieke veiligheid. Regionaal spelen tientallen partijen een rol bij openbare orde, veiligheid en gezondheidszorg. Inwoners en bedrijven zijn belangrijke partners. Samenwerking focust op het borgen van de maatschappelijke continuïteit. Hierbij handelen alle partijen vanuit eigen verantwoordelijkheid. De beleidsdoelstellingen luiden:
-VRBZO streeft naar shared services met GGD BrabantZuidoost en Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant.
-VRBZO organiseert bevolkingszorg vanuit een collectieve taak.
-VRBZO richt een netwerkorganisatie in met de gemeentelijke adviseurs.Een belangrijk beleidsitem is 'Brandveilig Leven'. 'Brandveilig Leven' staat voor bewustwording vergroten en het realiseren van een gedragsverandering bij onze burgers, bedrijven en instellingen. Ingezet wordt op de eigen kracht van deze doelgroepen om zo de brandveiligheid te vergroten. Dit is een meerjarig traject dat we gezamenlijk met de VRBZO op gaan pakken. Het richt zich vooral op communicatie en het geven van handelingsperspectieven om brandveiligheid te zien als een gezamenlijk belang.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:
De verschuldigde algemene bijdrage voor 2020 is €1.366.535
(bron: begroting 2020 VRBZO)Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 bedraagt € 7,4 miljoen (31 december 2017 € 7,6 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 35,2 miljoen (31 december 2017 € 27,5 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat over 2018 was € 0,8 miljoen (2017 € 1,0 miljoen)
(Bron: jaarrekening 2018)Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Brabant-Zuidoost (GGD)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke Regeling)Deelnemers
Aangesloten zijn 21 gemeenten in Brabant ZuidoostVestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De GGD Brabant-Zuidoost draagt bij aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners van het samenwerkingsgebied door uitvoering van de programma's publieke gezondheid en de ambulancezorg. Het ontwikkelen en in stand houden van een gezondheidsdienst is verankerd in de Wet Publieke Gezondheid.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
In 2019 is een bestuursopdracht uitgewerkt om de GGD wendbaarder en financieel gezond te maken. Op 28 augustus 2019 zijn door het AB de uitgangspunten hiervoor vastgesteld via het document "Samenwerken aan een wendbaar gezondheidsperspectief". Kernpunten hierin zijn het verbeteren van de bedrijfsvoering, duurzame en transparante financiering, vergroten aanbod en uitvoering van contracttaken, het stimuleren en aangaan van strategische samenwerkingsverbanden en de invoering van een doorlopende lijn voor de JGZ van 0 tot 18 jaar.In 2020 wordt vorm gegeven aan het nieuwe organisatiemodel van de GGD en wordt invulling gegeven aan de diverse deelopdrachten. De voorbereidingen voor de overgang van de JGZ van 0 tot 4 jaar van Zuidzorg en Zorgboog naar de GGD worden in gang gezet in 2020. De invoeringsdatum is voorzien op 1 januari 2021.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De bijdrage aan de GGD in 2020 is in de begroting van de GGD vastgesteld op € 596.500. In dit bedrag is begrepen een toevoeging van € 56.268 vanwege het rijksvaccinatieprogramma.
Daarnaast heeft het AB van de GGD op 28 augustus 2019 besloten tot een éénmalige bijdrage van € 1 per inwoner voor het opzetten van de nieuwe organisatie. Voor Best betekent dit een extra bijdrage van € 30.000.
De totale bijdrage voor 2020 aan de GGD wordt daarmee geraamd op € 626.500.Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 2,8 miljoen (31 december 2017 € 2,6 miljoen) .
(bron: jaarrekening 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 12,6 miljoen (31 december 2017 € 10,0 miljoen).
(bron: jaarrekening 2018)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het financieel resultaat in 2018 was -/- € 17.000 (in 2017 -/- € 129.000)
(bron: jaarrekening 2018)Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Rechtsvorm
Openbaar lichaam (Gemeenschappelijke regeling)Deelnemers:
Aangesloten zijn de gemeenten die op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen onder regio VI vallen.Vestigingsplaats:
EindhovenVisie op de verbonden partij
Het is een gemeenschappelijke regeling van Provincie Noord-Brabant en 21 gemeenten. De dienst heeft de juridische vorm van een openbaar lichaam op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. De omgevingsdiensten zijn opgericht, op basis van afspraken tussen Rijk, IPO en VNG, om de kwaliteit van de vergunningverlening aan bedrijven en het toezicht op deze (milieu)vergunningen en handhaving te verhogen. De omgevingsdienst is in eerste instantie een uitvoeringsorganisatie. De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) is opgericht op 31 januari 2013. De ODZOB is de uitvoeringsorganisatie van een aantal gemeenten (ambtelijk adviseur van het bevoegd gezag). Daarnaast biedt zij op verzoek van de deelnemers ook ondersteuning op het gebied van beleid en innovatie.
Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Voor de verdere ontwikkeling van de ODZOB zijn de volgende beleidsvoornemens geformuleerd:- Inhoudelijk: borgen van de basiskwaliteit van diensten, verhelderen toegevoegde waarde voor de opdrachtgevers, zorgen voor een gelijk speelveld en innoveren in aanpak;
- Bestuurlijk: transparanter omgaan met verschillende rollen (eigenaar, bestuurlijk partner en opdrachtgever) op niveau van AB (Algemeen Bestuur) en OGP (Opdrachtgeversplatform (ambtelijk)), invulling geven aan de kaderstellende en controlerende rol van het AB, focus in rol van DB (Dagelijks Bestuur);
- Relationeel: beter aanhaken bij de omgeving, meer samenwerken met de deelnemers, (partnerrol), verbetering relatiebeheer tussen management ODZOB en opdrachtgevers;
- Organisatorisch: ontwikkeling organisatiecompetenties voor invulling van de partnerrol, helder accountmanagement, professioneel opdrachtgeverschap;
- Strategie: bereiken van consensus over het toekomstig profiel van de ODZOB.
Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage:De totale bijdrage in 2020 is € 522.555.
Financiële risico's:
We zijn (mede)aansprakelijk voor financiële tekorten. Naar rato van het aandeel in deze verbonden partij worden eventuele tekorten omgeslagen over de deelnemers. Omdat we bestuurlijk nauw betrokken zijn bij dit samenwerkingsverband vindt intensieve monitoring plaats. Hierdoor zijn we in samenwerking met de overige deelnemers in staat om tijdig bij te sturen bij dreigende financiële tekorten.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2018 bedroeg € 4,3 miljoen (per 31 december 2017 € 1.6 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 5,1 miljoen (31 december 2017 € 5,1 miljoen).
(Bron: jaarrekening 2018)Financieel resultaat
Het resultaat over 2018 was € 0 (in 2017 € 0)
(Bron: jaarrekening 2018)
Vennootschappen en corporaties
Vennootschappen en corporaties
Brainport Development N.V.
Brainport Development N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap.Deelnemers aan de verbonden partij
Best, Eindhoven, Veldhoven, Helmond, MRE, Stichting Brainport.
Vestigingsplaats
EindhovenVisie op de verbonden partij
De gemeente Best participeert in de vennootschap (als aandeelhouder en financier) én in de stichting Brainport (bestuurlijk). Hiermee wenste de gemeente een bijdrage te leveren aan de (regionale) doelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het kader van het uitvoeringsprogramma Brainport 2020: excelleren als Europese toptechnologieregio. Het hogere doel hierbij was het verbeteren van de concurrentiekracht en het verkrijgen van concurrentievoordelen ('competitive advantages') van onze regio, een en ander in het licht van de doelstellingen die zijn geformuleerd in programma 4, Economische Zaken.Op 30 mei 2016 heeft de raad van Best besloten ook in 2017-2020 (financieel) te blijven participeren in de vennootschap en de bijdrage bovendien te intensiveren. Hiermee kan Brainport Development uitvoering geven aan de herijkte strategie 'Brainport Next Generation en het meerjarenplan 2017-2020.
Als bestaande ontwikkelorganisatie voor de strategische doelen van de stichting Brainport ligt het voor de hand dat Brainport Development een belangrijke rol krijgt bij de uitwerking van de in 2018 met het Rijk gesloten 'Regiodeal Brainport Eindhoven' (korte termijn), alsmede bij het verzilveren van het meerjarig commitment dat Rijk, provincie Noord-Brabant en regio zijn overeengekomen in de Brainport Nationale Actieagenda (middellange en lange termijn).
Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De strategie voor Brainport is geactualiseerd en is bekend als "Brainport Next Generation". Kort gezegd komt de herijkte strategie neer op het inzetten op zes maatschappelijke thema’s (de ‘Grand Challenges’) die een extra impuls kunnen geven als ‘driver’ van economische groei in Brainport. De thema’s zijn: ‘Health’, ‘Mobility’, ‘Energy’, ‘Food’, ‘Safety & security’ en ‘Inclusive society’. Toptechnologie is daarbij geen doel op zich meer, maar een middel om in te spelen op deze Grand Challenges en zo ook economische voorspoed te bewerkstelligen. Deze strategie vormt de basis van de jaarplannen van de vennootschap.Financieel belang in de verbonden partij
Bijdrage algemeen:
De geraamde financiering van de vennootschap door de gemeente bedraagt € 190.000 direct, en, via de MRE inwonersbijdrage € 73.117.
Het maatschappelijk kapitaal bedroeg per 31 december 2016 € 224.056 verdeeld in 14.865 aandelen A en 14.865 aandelen B, elk nominaal groot € 7,57. Hiervan zijn geplaatst en volgestort 3.112 aandelen A en 3.112 aandelen B. De gemeente beschikt over 2,23% van de aandelen.
(bron: jaarstukken 2018)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen bedroeg per 31 december 2018 € 3,3 miljoen (per 31 december 2017 € 3,2 miljoen).
(bron: jaarstukken 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 2,9 miljoen (31 december 2017 € 3,0 miljoen).
(bron: jaarstukken 2018)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het resultaat na belasting was in 2018 € 41.000 (in 2017 € 8.000).
(bron: jaarstukken 2018)Vennootschappen en corporaties
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De staat is 50% aandeelhouder, decentrale overheden zijn voor de overige 50% aandeelhouder.Vestigingsplaats
Den HaagVisie op de verbonden partij
De BNG Bank N.V. (BNG) richt haar financiële dienstverlening specifiek op de taken van de (decentrale) overheid en instellingen voor het maatschappelijk belang. Daarnaast wordt rekening gehouden met de specifieke financiële inrichting van de (decentrale) overheid. Voordelen hiervan zijn dat de bankfunctie aansluit op de specifieke overheidsregels. Hierdoor kan efficiënt en doelmatig worden gebankierd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van EUR 2,50).Bron: jaarverslag 2018
Financieel belang in de verbonden partij
Per ultimo 2005 zijn er 55.690.720 aandelen uitgegeven, waarvan er 24.570 in bezit zijn van de gemeente. Deze aandelen hebben een nominale waarde van € 61.425. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders. In de begroting wordt vanaf 2020 rekening gehouden met een dividenduitkering van jaarlijks € 70.025.
(bron: jaarverslag 2018)Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 4.991 miljoen (31 december 2017 € 4.687 miljoen).
(bron: jaarverslag 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 132.518 miljoen (31 december 2017 € 135.041 miljoen)
miljoen).(bron: jaarverslag 2018)
Financieel resultaat van de verbonden partij
De BNG realiseerde over 2017 een nettowinst na belastingen van € 337 miljoen (€ 393 miljoen over 2017).
(bron: jaarverslag 2018)Vennootschappen en corporaties
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschapDeelnemers
De provincie Noord Brabant is voor 30% aandeelhouder, overige aandelen zijn in handen van de gemeenten.Plaats vestiging
's-HertogenboschVisie op de verbonden partij
De klanten continue voorzien van zuiver en veilig drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
De zorg voor het milieu, waaruit we de grondstof voor ons product putten, staat bij ons hoog in het vaandel. We streven naar een duurzame watervoorziening, nu en in de toekomst. We volgen bij al onze activiteiten de ontwikkelingen in de maatschappij. Om onze doelstellingen te realiseren, werken we klantgericht, kostenbewust en met actieve zorg voor onze omgeving. Dit doen we zoveel mogelijk in afstemming en samenwerking met andere organisaties.
(Bron: jaarverslag 2018)Financieel belang
Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit 10.000.000 aandelen van € 0,10 nominaal, waarvan 2.779.595 zijn gestort. In totaal zijn 1.902.279 aandelen in bezit van gemeenten, waarvan 25.878 van de gemeente Best. 877.316 aandelen zijn in bezit van de provincie Noord-Brabant.Eigen vermogen
Het eigen vermogen per 31 december 2018 was € 636 miljoen (per 31 december 2017 € 609 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2018)Vreemd vermogen
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 was € 456,8 miljoen (per 31 december 2017 € 438,7 miljoen)
(Bron: jaarverslag 2018)Financieel resultaat
Het resultaat na belastingen was in 2018 € 26,8 miljoen (in 2017 € 31,2 miljoen).
(Bron: jaarverslag 2018)
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Rechtsvorm
StichtingDeelnemers
21 gemeenten van de provincie Noord-Brabant.Plaats vestiging
Helmond.Visie op de verbonden partij
De stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (VHHBZO) is een netwerksamenwerking tussen partners uit de straf- en zorgketen en gemeenten. In de Veiligheidshuizen werken partners samen om te komen tot een integrale, keten-overstijgende, aanpak van (potentieel) criminele of ernstig overlast veroorzakende personen of systemen, waarachter een complexe problematiek schuilgaat. Hiermee wordt voorkomen dat partner-organisaties ieder slechts een gedeelte van de problematiek aanpakken en-of langs elkaar heen werken. De samenwerking in de Veiligheidshuizen richt zich op het oplossen van vraagstukken met een complexe, meervoudige problematiek in zo'n kort mogelijke tijd.Beleidsvoornemens van de verbonden partij
Onder regie van het Veiligheidshuis ontstaat één gezamenlijk beeld van de situatie en werken de partners vanuit één plan en bundelen zorg (bijv. behandeling voor verslaving moeder), straf (na inbraak zoon) en bestuurlijke interventies (vb tijdelijk huisverbod voor vader). De gezamenlijke inspanning leidt ertoe dat het gezin minder overlast veroorzaakt, benodigde hulp wordt ingezet en niet meer of duidelijk minder in aanraking komen met justitie. Deze aanpak voor multiproblematiek werkt alleen als de partners nauw samenwerken onder eenduidige regie en elkaar versterken. Het veiligheidshuis kan deze regie bieden zonder de cases van de professionals over te nemen. Het uitgangspunt van de werkwijze is dat mensen die problemen veroorzaken vaak ook problemen hebben. Een effectieve aanpak van deze problemen is de sleutel tot duurzame gedragsverandering en het voorkomen van recidive.
Financieel belang
In 2020 wordt € 8.300 bijgedragen aan de VHHBZO.Eigen vermogen van de verbonden partij
Het eigen vermogen per 31 december 2018 bedraagt € 36.000 (per 31 december 2017: € 58.000).
(Bron: jaarrekening 2018)Vreemd vermogen van de verbonden partij
Het vreemd vermogen per 31 december 2018 bedraagt € 57.000 (per 31 december 2017: € 103.000).
(Bron: jaarrekening 2018)Financieel resultaat van de verbonden partij
Het netto resultaat in 2018 was € 22.000 nadelig (in 2017 € 88.000 nadelig).
(Bron: jaarrekening 2018)